ahli cute miut

Monday, January 30, 2012

Jangan Tidur Lepas Subuh

Kepada sahabat-sahabat yang disayangi mari kita muhasabah diri. Di sebalik diri kita ini, ada sifat pemalas yang perlu diubah. Jika kita tidak ubah tabiat pemalas kita ini, maka bermacam-macam impak negatif bakal menghanyutkan diri ke arah kemudharatan yang lebih besar.

Jika tidak sekarang, bila lagi bukan?Takkan mahu tunggu usia sudah senja baru kita terhegeh-hegeh mengubah diri. Ketika itu, tabiat pemalas kita sudah sebati dengan diri dan amat degil untuk disental segala kekotorannya yang sudah lama melekat dan merosakkan hati kita.

TABIAT PEMALAS YANG PERLU DIUBAH

Cuba kita lihat diri kita, mana 1 menjadi amalan seharian :
1. Bangun subuh lewat
2. Tidur selepas subuh
3. Melewatkan waktu subuh
4. Tak bangun pun solat subuh

Sahabat-sahabat, masih ingat lagikah? Di waktu zaman berhingus dulu? Ustaz yang mengajar subjek Pendidikan Islam selalu bertanya di dalam kelas,

"Siapa yang tak cukup solat 5 waktu semalam, sila berdiri"

Tanpa segan silu, secara berjemaahnya kita pun bangun sahabat. Dan bila ditanya, rata-rata yang tak cukup solat 5 waktu, adalah kerana tidak bangun subuh. Kenapa ya sahabat?

Dan kenapa dari kecil lagi, kita dididik sebegini? Diberi penekanan betapa pentingnya bangun subuh dan meraikan ke"subuh"an dengan cara tidak tidur semula seperti bebelan mak kita.

"Jangan tidur lepas subuh. Rezeki tak masuk nanti""Anak dara tak manis tidur banyak. Matahari terpacak atas kepala baru nak bangun"

JIKA MAHU BERMUHASABAH

Rasulullah SAW tidak tidur selepas menunaikan solat subuh kerana Allah memberkati umat ini yang berpagi-pagi, "Ya Allah, berkatilah umatku yang berpagi-pagi." Untuk itu, para fuqaha' memakruhkan tidur selepas solat subuh.

Walaupun hakikatnya tiada dalil dan hadis-hadis soheh mengenai larangan tidur selepas subuh, dan yang ada cuma pendapat daripada para ulama mengenai tidur selepas subuh adalah MAKRUH tetapi tiada larangan tidur selepas subuh.

Dinukilkan oleh Imam as-Safarini mengenai kemakruhan tidur selepas solat Subuh dan Asar :"Dimakruhkan tidurmu -wahai mukallaf- selepas solat Subuh, kerana waktu itu adalah WAKTU MENCARI REZEKI dan berusaha (syara' dan 'uruf) di sisi orang yang BERAQAL".

Tetapi, kita sedar tak wahai sahabat?

Kenapa seharian hidup kita tidak bermaya dan tidak bersemangat?
Kadangkala kita pernah menangis kerana tiada duit untuk bayar sesuatu yang penting, malah setiap hari kita pohon kepada Allah agar dimurahkan rezeki, tetapi seolah-olah tiada kesannya?

Kalau orang perempuan, bermacam-macam jenis pencuci muka dicubanya semata-mata nak "kulit bercahaya".Kalau orang lelaki pula, kerisauan yang tak menentu, jadi bermacamlah "ubat kuat" yang dipakainya.

Kita nak ke isteri macam ini? Nak ke suami yang sebegini?Masing-masing menggeleng tersengih sendirian. Jika kita tak nak pasangan seperti sedemikan rupa, maka kitalah orang pertama dahulu yang kena berubah. Bukan nanti, tetapi sekarang.

MASA UNTUK BERUBAH

Maka untuk itu tidak ada alasan lagi untuk menyeru kepada PERUBAHAN.

Buat diri, pastikan masa yang terluang selepas subuh diisi dengan pelbagai aktiviti yang bermanfaat. Jangan tidur terlalu lewat jika sayangkan waktu keemasan di kala subuh.

Buat ahli jemaah, sudahlah diri sibuk, hanya masa ini sahajalah waktu untuk belajar. Gunakan masa sebaiknya.Buat suami, carilah rezeki. Jangan tidur.

"Kemudian setelah selesai solat, maka betebaranlah kamu di muka bumi (untuk menjalankan urusan masing-masing) dan carilah apa yang kamu hajati dari limpah kurnia Allah, serta ingatlah akan Allah banyak-banyak (dalam segala keadaan) supaya kamu berjaya (di dunia dan di akhirat). -Surah Al-Jumuah (Ayat 10)

Buat isteri, masaklah, kemas rumah dan sebagainya. Takkan hilang seri rumahtangga kalau kehidupan bermula sebelum terbit fajar. Mak mertua pun tak bising lagi.

"Pesanan terpenting untuk para imam dan bakal imam terutamanya untuk diri sendiri, biasakan diri jangan tidur lepas subuh dan jangan tinggal solat jemaah di masjid, nanti selepas kahwin boleh didik isteri, kalau tak dua-dua hanyut."

Buat pelajar, kalau nak tips study smart ingat hadith ini "kalau tidur selepas subuh papa dan tidur selepas asar boleh jadi 'gila'." Jangan salah pilih waktu untuk belajar atau menghafal.''

Ibnul Qayyim pernah berkata,"Pagi hari bagi seseorang itu seperti waktu muda dan akhir harinya seperti waktu tuanya."

Amalan seseorang di waktu muda berpengaruh terhadap amalannya di waktu tua. Jadi jika seseorang di awal pagi sudah bermalas-malasan dengan sering tidur, maka di petang harinya dia juga akan bermalas-malasan pula.

Antara AKAL dan NAFSU. Pertarungan ini hanya dimenangi jika manusia bersandarkan IMAN. Jika tidak manusia sama sahaja seperti haiwan, tidak menggunakan akal dengan betul. Pembaziran masa adalah perkara yang sangat merugikan. Dan hanya syaitan yang suka pembaziran. Masa itu ibadah. Semoga Allah memberi kebijaksanaan dan kekuatan untuk kita sama-sama mengikut perintah-Nya.

Sedang Nabi melewati anaknya Fatimah RA yang sedang berbaring pada waktu Subuh, maka Baginda bersabda :"Wahai anakku, bangunlah dan hadaplah rezeki Tuhanmu, dan janganlah engkau jadi dari kalangan orang yang lalai, sesungguhnya Allah membahagikan rezeki manusia di antara terbit fajar hingga terbit matahari." (Diriwayatkan al-Baihaqi)

copy dari Aishiteru Iu

Renungan Bersama!!


1) Jangan pukul anak dari lutut keatas

2) Jangan gunakan tangan/anggota tubuh kita utk memukul anak dengan tangan dan jangan sesekali menampar anak pakai tangan kita. nanti anak jadi bertambah degil dan nakal dan tak boleh control


3) Rotan/pukul anak di telapak kakinya . Secara saintifiknya ada kaitan dengan refleksologi dan merangsang ke bahagian otak

Sabda Rasulullah s.a.w.

“Berguraulah dengan anak kamu kala usianya satu hingga tujuh tahun. Berseronok dengan mereka, bergurau hingga naik atas belakang pun tak apa. Jika suka geletek, kejar atau usik anak asalkan hubungan rapat. Lepas tujuh hingga 14 tahun kita didik dan ajar, kalau salah pukullah dia (sebagai pengajaran)”

4) Mulakanlah hidup anak anda dengan nama panggilan yang baik. Nama panggilan yang kurang baik akan menyebabkan anak anda malu dan merasa rendah diri. (Dalam Islam sendiri nama panggilan yang baik adalah digalakkan).

5) Berikan anak anda pelukkan setiap hari (Kajian menunjukkan anak yang dipeluk setiap hari akan mempunyai kekuatan IQ yg lebih kuat daripada anak yang jarang dipeluk)

6) Pandanglah anak anda dengan pandangan kasih sayang (Pandangan ini akan membuatkan anak anda lebih yakin diri apabila berhadapan dengan persekitaran)

7) Berikan peneguhan setiap kali anak anda berbuat kebaikan (Berilah pujian, pelukkan, ciuman, hadiah ataupun sekurang-kurangnya senyuman untuk setiap kebaikan yang dilakukannya).

8) Janganlah mengharapkan anak anda yang belum matang itu melakukan sesuatu perbuatan baik secara berterusan, mereka hanya kanak-kanak yang sedang berkembang. Perkembangan mereka buatkan mereka ingin mengalami setiap perkaratermasuklah berbuat silap.

9) Apabila anda berhadapan dengan masalah kerja dan keluarga,pilihlah keluarga (Seorang penulis menyatakan anak-anak terus membesar. Masa itu terus berlalu dan tak akan kembali).

10) Di dalam membesarkan dan mendidik anak-anak, janganlah tuan/puan mengeluh. Keluhan akan membuatkan anak-anak merasakan diri mereka beban.

11) Dengarlah cerita anak anda, cerita itu tak akan dapat anda dengari lagi pada masa akan datang. Tunggu giliran anda untuk bercakap (Ini akan mengajar anak anda tentang giliran untuk bercakap)

12) Tenangkan anak anda setiap kali mereka memerlukannya.

13) Tunjukkan kepada anak anda bagaimana cara untuk menenangkan diri. Mereka akan menirunya.

14) Buatkan sedikit persediaan untuk anak-anak menyambut harijadinya. Sediakanlah hadiah harijadi yang unik walaupun harganya murah. Keunikan akan membuatkan anak anda belajar menghargai. (Anak2 yg dtg daripada persekitaran yang menghargai akan belajar menghargai orang lain).

15) Kemungkinan anak kita menerima pengajaran bukan pada kali pertama belajar. Mereka mungkin memerlukan kita mengajar mereka lebih daripada sekali.

16) Luangkanlah masa bersama anak anda diluar rumah, peganglah tangan anak-anak apabila anda berjalan dengan mereka. Mereka tentu akan merasa kepentingan kehadiran mereka dalam kehidupan anda suami isteri.

17) Dengarlah mimpi ngeri anak-anak anda. Mimpi ngeri mereka adalah begitu real dalam dunia mereka.

18) Hargailah permainan kesayangan anak anda. Mereka juga dalam masa yang sama akan menghargai barang-barang kesayangan anda. Elakkan daripada membuang barang kesayangan mereka walaupun sudah rosak. Mintalah kebenaran mereka sebelum berbuat demikian.

19) Janganlah membiarkan anak-anak anda tidur tanpa ciuman selamat malam,

20) Terimalah yang kadangkala anda bukanlah ibubapa yang sempurna. Ini akan mengurangkan stress menjadi ibu bapa.

21) Jangan selalu membawa bebanan kerja pejabat ke rumah. Anak-anak akan belajar bahawa kerja pejabat selalunya lebih penting daripada keluarga.

22) Anak menangis untuk melegakan keresahan mereka tetapi kadangkala cuma untuk sound effect sahaja. Bagaimanapun dengarilah mereka, dua puluh tahun dari sekarang anda pula yang akan menangis apabila rumah mula terasa sunyi. Anak-anak anda mula sibuk mendengar tangisan anak mereka sendiri.


copy dan paste dari Aishiteru Iu

Sunday, January 29, 2012

mase kecik dulu.

Pernahkah korang buat salah satu benda2 kat bawah ni masa kecil dulu:
1. Buka kipas meja, cakap depan kipas nak dengar suara bertukar.
2. Naik kereta, tengok bulan & ingat bulan ikut kita.
3. Naik basikal, boleh lepas tangan dari 'handle', rasa hebat.
4. Masa sekolah, ada orang bagi milo free, lepas ambil sekali, menyamar jadi orang lain, beratur ambil air lagi.
5. Lukis burung guna huruf 'v'.
6. Lukis matahari di penjuru atas kertas lukisan dan antara bukit.
7. Masa kecil, fikir bentuk hati yang sebenar macam ni --> ♥
8. Tutup peti ais dengan perlahan, sebab nak tengok bila lampu dia mati.


mutiara kata 1

Jika suatu waktu kau merasa ingin marah Tenangkanlah hatimu dan jangan ambil keputusan apapun kerana percayalah.. . Tidak ada keputusan yang baik yang diambil di saat kau marah. Kemarahan dan kebencian sering menjerumuskan kita ke jurang penyesalan dan jangan sampai... amarah kita akan melukai hati orang lain... Jagalah perasaaan dan hati orang - orang di sekitar kita tentunya akan menjaga perasan dan hati kita. Cuba kita renungkan... Berapa banyak orang yang hatinya pernah terluka karena amarah kita ? Apa mereka sudah memaafkan kita...??? Akankah dosa itu terus kita bawa ke alam sana...?


mutiara kata

Ketahuilah sesungguhnye secebis kasih membuat kita sayang..seucap janji membuat kita percaya..sekecil luka akan membuat kita kecewa..tetapi sebuah perkenalan akan selamanye bermakna.... Mengenali seseorang itu kadangkala membuat kita ketawa..Mengenali seseorang itu juga kadangkala membuat kita mengalirkan airmata..Sesungguhnya mengenali seseorang itu mampu memberi kita sejuta rasa..Marah,Sedih,Gembira,Sayang & Rindu..Tapi sedarkah kita? Mengenali seseorang itu sebenarnya adalah satu anugerah..biarpun hadirnya hanya seketika & sekadar teman sementara..Bersyukurlah dgn kehadirannya krn barangkali melaluinya lah kita mengerti apa itu erti Perhubungan & Persahabatan

7 pintu hati yang dimasuki Iblis

7 pintu hati yang dimasuki Iblis:

1- Hati yang putus asa dan kecewa dari Rahmat Allah SWT.
2- Hati yang memandang pada dosa-dosa kecil.
3- Hati yang panjang angan-angan dan suka pada pujian.
4- Hati yang bodoh tetapi tidak menyedari akan kebodohannya.
5- Hati yang memandang rendah terhadap orang lain.
6- Hati yang bersifat marah kerana marah adalah sifat bara api neraka.
7- hati yang Ujub, Sombong, Riak dan Buruk Sangka pada orang lain.

Wednesday, January 25, 2012

Bahaya kencing CIk T a.k.a Tikus


assalammualaikum semua.
jom kongsi2 entri hari ni..sharing to caring=)

[Info dari tawau] Bahaya Penyakit Leptospirosis (Kencing Tikus).

LEPTOSPIROSIS atau jangkitan yang dibawa haiwan, termasuk daripada keluarga tikus dikategorikan sebagai jarang berlaku biarpun ia sebenarnya bukanlah asing kepada penduduk negara ini.

Pada Mei tahun 2009 misalnya, kita dikejutkan dengan jangkitan leptospirosis membabitkan enam tahanan warga Myanmar di Depoh Tahanan Imigresen, Juru Pulau Pinang.

Ia turut dikenali dengan pelbagai nama seperti Penyakit Weil, Demam Icterohemorrhage, Penyakit Swineherd’s, Demam Pesawah (Rice-field fever), Demam Pemotong tebu (Cane-cutter fever), Demam Swamp, Demam Lumpur, Jaundis Berdarah, Penyakit Stuttgart dan Demam Canicola.

Ketua Jabatan Perubatan, Hospital Sungai Buloh, Dr Christopher Lee berkata, leptospirois berpunca daripada pendedahan terhadap bakterium ‘leptospira interrogans.’

“Jangkitan terhadap manusia selalunya melalui air yang dicemari kuping kulit dan lendir hidung, mulut dan mata tikus. Bagaimanapun, leptospirosis tidak menyebabkan jangkitan daripada manusia kepada manusia,” katanya.

Jelas Lee, jangkitan ini berlaku di seluruh dunia terutama di negara beriklim tropika. Pusat Kawalan Penyakit dan Pencegahan Amerika Syarikat misalnya merekodkan 100 ke 200 kes leptospirosis setahun di negara maju itu dengan dengan 50 peratus daripadanya berlaku di Hawaii.

Kes leptospirosis biasanya meningkat apabila musim hujan atau banjir. Bagaimanapun, sehingga kini tiada rekod jumlah kes sebenar leptospirosis yang berlaku di seluruh dunia. Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) sebaliknya cuma memberi anggaran kes antara 0.1 atau 1 kes per 100 000 penduduk setahun di kawasan tropika.

Tanpa alasan yang kukuh, leptospirosis selalu terlepas pandang dan tidak banyak laporan mengenainya dibuat.

Kerap kali, mereka yang terbabit dengan aktiviti luar atau petani lebih berisiko terhadap leptospirosis.

Rekod WHO menunjukkan antara kes wabak leptospirosis yang meragut banyak nyawa adalah ketika Taufan Mitch pada 1995. Wabak leptospirosis yang dilaporkan di Nicaragua itu membabitkan komplikasi pendarahan di paru-paru. Pada 1998, wabak itu melanda kawasan tengah Amerika Syarikat. Tahun yang sama ia berlaku di Peru dan Ecuador disebabkan banjir besar.

Pada 21 September 2000, empat kematian direkodkan di Perancis membabitkan peserta merentas desa, Eco-Challenge. Tarikh yang sama di Kanada enam kes disyaki dijangkiti leptospirosis juga membabitkan peserta merentas desa Eco-Challenge. Sementara pada 17 Jun 2004, Kementerian Kesihatan Kenya melaporkan enam kematian dan 141 kes jangkitan leptospirosis dilaporkan di sekolah menengah di Bungoma, Kenya.

Komplikasi jangkitan ini termasuk jangkitan kuman di otak (meningitis), pendarahan yang teruk, kegagalan fungsi hati dan buah pinggang.

Di antara faktor risikonya adalah:

1) Pekerjaan yang terdedah kepada persekitaran – misalnya petani, peladang, tentera, pesawah, pekerja sistem pembetungan atau doktor haiwan.
2) Aktiviti rekreasi seperti berenang dalam air yang dicemari bakterium leptospira atau berkayak.
3) Terdedah kepada peralatan di rumah yang digunakan untuk penyembelihan, peliharaan anjing atau makanan yang digigit binatang seperti tikus, tupai dan arnab.

Gejala:
1) Leptospirosis tiada gejala yang khusus.
2) Umumnya masa pengeraman kuman itu di antara dua hingga 26 hari.
3) Pada peringkat awal ia akan membuat tubuh menggigil dan demam. Gejala ini membabitkan 75 – 100 peratus pesakit.
4) Batuk tidak berkahak ( 25 – 35 peratus pesakit)
5) Loya, muntah, cirit-birit, sakit sendi, sakit tulang, sakit tekak, sakit perut. Bagaimanapun ia gejala yang kurang berlaku
6) Radang selaput mata
7) Antara tujuh hingga 40 peratus pesakit mungkin mengalami sakit otot, limpa atau hati membengkak, bengkak kelenjar, otot mengeras dan ruam. (Sumber – Infosihat.gov.my)

INFO: Leptospirosis
Jangkitan penyakit yang disebabkan bakterium.

Menjangkiti manusia melalui pendedahan terhadap air kencing atau tisu haiwan yang dijangkiti
Progres dalam dua fasa tanpa simptom khusus.

Boleh didiagnos melalui darah, air kencing selain menggunakan ujian antibodi.

Pencegahannya termasuk elakkan mengunjungi kawasan yang ada air bertakung terutama di kawasan iklim tropika.

jadi jng ternak binatang ini

Friday, January 20, 2012

Air DiCincang tak akan Putus

assalammualaikum/salam sejahtera...
entri hari ni seperti tajuk diatas...hihihi
rasenye sume pun tahu ape maksud "air di cincang tak akan putus".
selalunye berkaintan dengan adik beradik,ibubapa dan anak2...
Bekas suami or isteri...
bekas mertua,bekas kekasih (ex BF/GF),bekas kawan or sahabat...
tapi pernah tak kalian dengar istilah "bekas adik beradik kandung".??
rasenya sesiapa pun tak pernah dengarkan,dan mmg tak ada pun istilah
"bekas beradik kandung" betul tak?
Adik beradik adalah hubungan sedarah sedaging,boleh ke kita buang saudara kandung kita?tak bolehkan?kalau kita susah kita senang adik beradiklah tempat kita mengadu
dan kongsi segalanye...





Seorg suami- kita leh cari
Seorg isteri-pun kita leh cari
Kenkwn-lg la kita sgt2 leh cari
Mak ayah- kt mane kita leh beli???
Adik beradik- nk mnta kt sape?? Leh ke gnti2?
Oleh itu jaga lah hubungan adik beradik yg terbina antara kita...sesungguhnya hanya adik beradik dan ibu ayah ini yg akan kekal walau ape skali yg trjadi...I'm proud to be daughter of Damanhuri(arwah) & pn aini and 7 siblings..love & miss u all....no matter how stupid and annoying, they get they will always be my brothers & sisters
kredit to lensa zue =)

Thursday, January 19, 2012

Kuala Lumpur International Short Film Festival



KLISadalah nama singkatan kepada Kuala Lumpur International Short Film Festival yang telah dianjurkan oleh syarikat KLIS NETWORK. KLIS ialah festival bertaraf antarabangsa yang mempertandingkan filem pendek dari seluruh dunia.Ia juga meupakan satu acara rasmi bagi sambutan Hari Wilayah Persekutuan 2012.


MARTIAS ALI Founder KLIS
pic oleh Putera Remaja


Penganjuran Festival Filem Pendek seperti ini adalah yang pertama dilakukan di Malaysia. Terdapat lebih 1136 penyertaan diterima dari 75 negara dan hanya 40 buah filem pendek sahaja terpilih ke peringkat akhir. Festival ini akan bermula pada 30hb Jan hingga 1 hb Feb depan.Sempena dengan KLIS yang akan datang. Untuk keterangan lanjut sila kehttps://www.facebook.com/klis2012
dan Bicara Mak Dara

Monday, January 16, 2012

Baby Saya Dan Bettermoms Bamboo cloth Diapers.

assalammualaikum...entri saya hari ni tentang baby saya dan Bettermoms bamboo cloth diapers
pada mulanya saya was2 jugak nak guna cloth diapers ni saya takut tak tahan lama bocorrrr je dan saya takut kalau2 bby iman dapat ruam...pada awal kelahiran(minggu pertama) iman saya pakaikan pampers pakai buang mami poko..naik ruam yg teruk...kesian bby iman mmg nmpak kesakitan bila basah...macam2 kaedah yg saya cuba, pakai krim ruam lampin lah,mak saya kata cuba buat tepung ubi tapi tetap sama jugak...sehinggalah saya terjumpa bettermoms bamboo cloth diapers on9 shop ni kat fb...selain dari design yg sangat comel BBCD ni murah...berbaloi saya beli,tak sampai seminggu ruam lampin Iman hilang alhamdulilah senang hatikan...selain menjimatkan Bettermoms Bamboo cloth Diapers ni sangat senang dicuci hanya pakai sabun cuci pinggan sunlight je...murahkan tak yah pakai sabun mahal2 dan yg paling saya suka Bamboo cloth Diapers ni cepat kering walaupun waktu hujan, masuk je dalam mesin basuh sidai kat branda rumah tak yah susah hati sbb hari hujan...mmg berbaloi dab sangat2 puas hati...tgk jelah gambar iman kat bawah ni=D


Iman sangat selesa bila pakai Bettermoms Bamboo cloth Diapers ni...smart tak???tak yah pakai baju pun nmpak kemas...=D


Yang ini adalah design yg paling mama iman suka pakaikan hehehehe
"jom main dengan Iman ngeeee"....


kecik2 dah pakai jeans kan...kau ade ??? hehehehehe
dan yg paling best Bamboo cloth Diapers ni boleh adjust dari saiz S,M dan L,baguskan...so saya syorkan pada ibu2 dan bakal ibu cubalah Bamboo cloth Diapers dari Bettermoms Bamboo cloth Diapers


antara koleksi yg ade nanti nk tambah lg.pastikan baby anda tidur lena

Friday, January 13, 2012

Kes Ponteng sekolah.

entri hari ni dimulakan dengan 1 soalan:

Apakah yang patut anda lakukan sekiranya terlihat sekumpulan pelajar ponteng sekolah dan pelajar itu adalah anak2 jiran2 setaman?

a) menegur"weiiii ponteng tak ajak"...
b) lantaklah kau bukan anak aku.
c) telipon bagitau mak pak dia.
d) ade aku kesahhhhh.

ade jawapan lain tak?selain jawapan di atas....=)


Gejala ponteng sekolah bukan perkara barukan,dah lama benda ni terjadi dari zaman aku dulu dah biasa dengar pasal ponteng2 sekolah ni...terjadi pagi tadi seorang anak jiran aku ponteng sekolah bawak member2 sekali ponteng kat rumah dia,mulanye serba salah juga la tapi bila terkenang balik pesan mak bapak budak tu hubby terus call jiran ni bagitau perihal anaknye yg ponteng sekolah..bukanlah nak jaga atau nk sibuk hal org lainkan...tapi rase keprihatinan tu yg membuatkan aku dan hubby terpaksa bagitau mak bapak budak ni...ponteng sekolah satu hal,merokok pulak tu...bawak kawan2 masuk rumah lepas tu mak pak dia mengadu yg duit dan barang berharga selalu hilang...kesian punya pasallah kami laki bini terpaksa menyibuk..selama ni diamkan je tp lama2 macam mengalakkan pulak nanti semakin rosak budak tukan...dah la anak sorang tu je dialah harapan mak paknye...bila dah call terus mak budak tu balik,ape lg terjahhhh lah...bertempik dia lintang pukang lari kawan2 si anak td...mak dia tanye "kenapa tak sekolah?jawapan si anak "malas"...yg si mak hantar anak smpai pintu gate sekolah...ingatkan kat sekolah jugaklah rupenye anak tgh syok lepak2 kat umah smbil merokok ish6...

semakin membesar anak2 semakin takut aku rase...aku pun ade anak jugak tak tau lg mcm mana nanti harap anak2 kita jadi insan yg terbaik...didikkan yg sempurna dan bimbingan yg baik perlu...kena selalu berkomunikasi ngan anak2 dirumah,semuanye bermula dari didikan yg baikkan...insyaallah akan ku didik anak2 ku dengan cara yg betul insyaallah.

Wednesday, January 11, 2012

Bersyukurlah


share dari seorang kenalan tersentuh bila tgk gambar ni,terbayang diri dan anak sendiri...terasa bersyukurnya aku ya allah kerana kau berikan aku dan keluarga ku rezeki yg melimpah ruah alhamdullilah...bersyukur sangat2 terbit keinsafan dlm diri.
Ada beberapa pekara yg tersirat di dalam gamba tersebut , ini bkn lucah ye tetapi ini adalah kenyataan.
** semiskin2 manusia tetap ada satu KEKAYAAN pada dirinya..*subhanallah*
** susu ibu adalah hak anak
** selagi terdaya dan selagi mampu , teruskan laa penyusuan, moga pic ni dpt beri inspirasi & semangat pada ibu2 baru....insyaAllah..

"hardcore breastfeed"

Anak perempuan & Isteri




Seorang anak gadis yang sayangkan ayahnya pasti akan menutup aurat kerana dia tidak mahu ayahnya diseret ke dalam neraka. Begitu juga wanita yang sayangkan suaminya pasti akan menutup auratnya kerana tidak mahu suaminya juga diseret ke neraka.

peringatan untuk diri sendiri juga...
sharing is caring =D

Monday, January 9, 2012

Punca Kurang Rezeki


assalammualaikum/salam sejahtera
"entry ni saya copy and paste dari blog "MAK DARA"
sama2 kita renung2kan dan selamat beramal


Punca Kurang Rezeki:


1. Tidak mengingati Allah swt
2. Meninggalkan solat 5 waktu
3. Enggan membayar zakat
4. Derhaka kepada ibu-bapa
5. Mengelak melangsaikan hutang (jika berhutang)
6. Banyak dosa besar
7. Makan harta riba
8. Makan harta anak-yatim
9. Suka berbohong/ menipu
10. Terlibat dgn rasuah (memberi atau menerima)
11. membiarkan ahli keluarga derhaka
12. Cuai ketika membuang air kecil (ini beliau khususkan jika orang lelaki – jangan membuang air kecil sambil berdiri: mengikut kajian sains, kencing berdiri akan menyebabkan pelupa, sakit batu karang, etc…dan beliau menambah…”burung2 susah nak terbang” – ini kata-kata beliau sendiri ya…kalau tak faham tanyalah Dato’…hehehe)
13. Sorok . kedekut ilmu (iaitu orang yg berilmu tapi tidak mahu berkongsi/mengajar orang lain)
14. Suka mengadu-domba
15. Suka menabur fitnah

Petua Menambah Rezeki:

1. Patuh perintah Allah & banyakan berdo’a
2. Banyakkan bermunajat kepada Allah – di waktu malam
3. Taat/patuh kpd orang tua
4. Banyakkan membaca Al-Qur’an setiap hari (Imam Al-Ghazali ada menyebut 4 perkara : solat, berdoa dan zikir, membaca Al-Qur’an dan bertafakur mengingati Allah)
5. Selalu lakukan solat Taubah dan istighfar tiap2 malam (dengan bertaubat hati akan menjadi bersih, hati yang bersih akan menarik rezeki)
6. Melakukan Solat sunat Isra’ dan solat sunat Dhuha (pintu rezeki terbuka – masalah selesai – hati menjadi lapang)
7. Tawakkal kepada Allah
8. Banyak bersedekah dengan ikhlas
9. Menolong orang miskin / anak yatim / dan mereka yang menyambung pelajaran
10. memberi makan kpd binatang dengan ikhlas
11. Menunaikan haji dan umrah
12. Membentuk silaturrahim
13. Berumahtangga (bagi yg belum)
14. Berhijrah ke Jalan Allah
15. Amalkan doa-doa utk murah rezeki (Al-Ikhlas, Al-Waqiah, Al-Kauthsar, Al-Fatihah, doa dlm AL-Mathurat…



oLd sChOOL

entry hari ni aku nk cite skit pasal OLD SCHOOL...OLD SCHOOL????
OLD SCHOOL ni sebenarnye nama kereta antik my hubby hehehehe baru je dia beli,mula2 katanye dia nk buat untuk kerja,maklumlah my hubby buat mcm2 kejekan...angkut barang2 berat dah agak berhabuk jadi sayang nk bwak guna kereta dia so dia belilah si old school ni...cantik lagi walau kereta lama tp masih dijaga rapi oleh bekas owner lama,pakcik tu mmg agak keberatan nk jual sbb dia takut kereta tu jadi tak cantik...kelmarin buat pertama kalinye aku naik OLD SCHOOL sampai ke semenyih gi rumah my elder sister yg baru pindah dari tenganu kite hehehehe...semalam gi kajang hahaha best weiii naik si OLD SCHOOL ni lajunye buat toyota alphard tergugat hahahahaha...
mula2 hubby tanya "sanggup ke naik kete tu...tak malu ke"? i jawab janji boleh sampai dan tak kena hujan sudah,ape nak kisah kereta tu cantik ape...takkan beli nk simpan jekan kita round2 KL pun ok jer hehehehe...kete lain simpan kasi rehat =D...gambar tk snap lagi hehehehe nanti2 i upload...


Thursday, January 5, 2012

sweetchocolate




hujung tahun lepas my sister in law ajak wat coklat hantaran tuk kawan baik dia...so sbb dah lama tk mendeko2 coklat jadi ape salahnye tolng dia buatkan
satu buat dlm box dan satu lagi jambangan dlm bakul...gubahan jambangan tu mak mertua yg byk tolong hihihihihi buatnye dh lame tp baru nk update kat blog hihihihi layannzzz





Wednesday, January 4, 2012

back to school




byk entry pasal hari pertama masuk sekolah...termasuklah blog aku ni hehehehe
penat gakkan hari pertama anak2 mula sekolah danial tahun ni dah masuk darjah 3 dan si danish masuk darjah 1,hari pertama danish ok je...yelah dah dua tahun tadika jadi bila masuk darjah satu ni dia tk kisah...comel bila danish pakai uniform sekolah yelah sekarang dia montel hihihihihi...danish masuk kelas 1 mawar cikgu kata tuk sementara sbb nanti ada ujian untuk tentukan kelas mana yg dia layak masuk...danial tahun ni naik kelas sbb keputusan exam hujung tahun sangat memuaskan alhamdullilah satu peningkatan jugakkan...insyaallah tahun ni danial dan danish jadi anak/murid yg paling cemerlang di sekolah...amin.

Monday, January 2, 2012

Tahun Baru...!!! Azam baru !!!

Dah masuk tahun baru 2012,baru je 3 hari berlalu...esok budak2 dah mula sesi baru persekolahan,tak terkecuali anak2 aku...tahun ni Danish masuk darjah 1 dan Danial pulak darjah 3...besar dh anak2 mama,persiapan sederhana tp lengkap,seronok melihat anak2 membesar depan mata.
salah satu azam ku tahun ni adalah...aku akan pastikan yg anak2 aku berjaya dlm peperiksaan dngan cemerlang insyaallah...kalau nk cerita pasal azam sampai besok pun tak habis taip lagi hahahaha...azam tahun lepas ada yg masih belum tercapai itu dibawa ke tahun baru ni insyaallah mungkin tahun ni azam tu akan ku gapai hahahaha doakan yg terbaik untuk diri sendiri amin....

Sunday, January 1, 2012

happy new year!!!!selamat tahun baru!!!

salam semua kawan2...
selamat tahun baru 2012 semoga ditahun baru ini menjadi insan yg lebih baik dan sentiasa bersyukur.
semoga tahun baru ni memberi kebahagian dan kesihatan,serta dilindungi oleh allah...amin.

KISAH Abah

pagi2 lagi abah(father in law)dah siap2 nk gi kedai cari paper...nk tgk artikal katanye...ingatkan cite biase jerlah rupenye cite tentang dia"abah"...penulis ni kawan lama abah...jom la layan artikal abah saya ni=)

Berita Harian Online | Kawan lama dan balas budi">Berita Harian Online | Kawan lama dan balas budi

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...