ahli cute miut

Tuesday, February 21, 2012

berdoa & sedekah untuk yg tiada

Assalammualaikum
entri hari ni mcm biasalah copy & paste tuk renungan kita bersama.



Dalam hidup kita kadang2 kita lupe yg kita hidup kat dunia ni hanyalah sementara je,kdng2 kita lupe dan alpa,leka dngan keduniaan lupa pada alam kekal.
bercerita berdasarkan pengalaman...
suatu petang semasa berada di kampung rumah ibuku...antara jaga dan lena aku dikejutkan dengan suara arwah ayah...aku lantas bangun dan menuju ke pintu...ya allah ayah dengan kusut masai baju koyak rabak...meminta "nak boleh bagi ayah dua kupang,ayah lapar lama dah ayah tak mkn"...aku tersentak dan terjaga dari mimpi diantara lena dan jaga itu...seolah2 realiti bertemu arwah ayah...aku menagis ya allah apa maksud mimpi ini...lepas dari mimpi itu aku gelisah,kenapa aku mimpi arwah berkeadaan sedemikian rupe...kusut dan serabutnye aku,lalu aku ceritakan hal itu pada ibu,sambil menangis ibu berkata...arwah ayah susah disana,kenapa anak2 ibu tk sedekahkan doa pada ayah bacakan yasin sedekah kat ayah,doa anak2 cepat sampai kepadanya...ya allah sedihnya bila dengar kata2 ibu itu...
disubuh hari kami adik beradik menunaikan solat dan berdoa semoga roh ayah dicucuri rahmat yg esa,semoga ayah ditempatkan dikalangan org2 yg beriman dan kami adakan kenduri tahlil,sejak dari itu aku takut meninggalkan solat walau satu waktu pun...seminggu selepas itu aku bermimpikan arwah ayah dengan wajah yg sangat cantik dan bercahaya ayah kelihatan muda dengan senyumannya tanpa berkata2...ya allah sesungguhnya kau maha segalanya..sesungguhnya doa anak2 itu sedekah tuk ibu bapa dialam sana.
ibu bapa zaman kini kdng2 lupa dan tak ambil berat tentang didikan agama tuk anak2...sesungguhnya pabila kita sudah tiada didunia doa anak2 jugalah bekalan tuk kita disana.

3 comments:

  1. assalam saudari. minta saudari sedekahkan semua amalan saudari, termasuk solat, doa harian, zikir untuk arwah. itulah bekalan dia di sana.

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...