ahli cute miut

Thursday, January 31, 2013

BERHATI-HATI DENGAN PENYAMBUNGAN NAMA.

assalammualaikum.... hari ini akak nak share satu entri yg sangat berguna kepada kita...ada jugak dikalangan kita yg terlepas pandang termasuklah akak...bila orang tua2 kata tak baik cantum nama kita dengan suami...tak nak dengar kan kan degil,mesti nak menjawab mana hadisnya huhuhuhu so akak share disini hadithnya: Ramai wanita muslimah setelah menikah, lalu menisbatkan(mencantumkan) namanya dengan nama suaminya, misalnya: Aisyah menikah dengan Amiruddin, kemudian ia memakai nama suaminya sehingga namanya menjadi "Aisyah Amiruddin. " Bagaimana hukum Islam mengenai perihal bersambungan penamaan ini? Dalam ajaran Islam, Hukum Penamaan adalah hal yang penting. Setiap lelaki ataupun perempuan hanya dibenarkankan menambahkan “NAMA AYAHNYA” sahaja dibelakang nama dirinya dan HARAM menambahkan nama lelaki lain selain ayahnya di belakang namanya, meskipun nama tersebut adalah nama suaminya. Kerana dalam Islam. Nama lelaki di belakang nama seseorang bererti keturunan atau anak dari lelaki tersebut. Sehingga tempat tersebut hanya dibolehkan untuk nama ayah kandungnya(WALI) sebagai penghormatan anak terhadap orang tua kandungnya. Berbeza dengan budaya barat(kafir) Contoh: isteri Bill Clinton: Hillary Clinton yang nama asalnya Hillary Diane Rodham; isterinya Barrack Obama: Michelle Obama yang nama asaknya Michelle LaVaughn Robinson, DLL.. Hadith mengenai perihal penamaan ini Shahih. Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda, “Barang siapa yang mengaku sebagai anak kepada selain ayahnya atau menisbatkan dirinya kepada yang bukan walinya, maka baginya laknat ALLAH, malaikat, dan segenap manusia. Pada hari Kiamat nanti, ALLAH tidak akan menerima darinya ibadah yang wajib maupun yang sunnah” (HR. Muslim dlm al-Hajj (3327) dan Tirmidzi)
#Meraih Mawaddah Allah#

Saturday, January 19, 2013

tahun baru 2013

assalammulaikum wahai reader sekalian... lamanya akak tak update blog sunyi ku ini...ermmm kenapa yek??? sendiri jawab yek...hihihihihi sebenarnya masuk je tahun 2013 akak mula lah bz(sibuk)...maklumlah anak2 dah mula kembali ke sekolah...yang si abang sekolah sesi pagi dan si adik masuk sesi petang,jadi akak mmg sgt bz dan kena hargai masa skrg ni hihihihi ayat poyo... bangun awal dah tentulahkan...sbb nak siapkan bekal dan sarapan tuk anak2 dan suami,akak mmg galakkan anak2 bawak bekalan ke sekolah...bukan sebab makanan kat sekolah tak bekhasiat tetapi akak nak anak2 akak belajar berjimat cermat a.k.a menabung...melentur buluh biar dari rebungnye kan...hihihi alhamdulillah awal2 tahun ni nampak jugaklah hasil yg baikkan...harapannya akan berterusan sampai meraka dewasa kelak...in sha ALLAh. masuk tahun baru ni semua pun pasang azam dan cita2 baru...tapi akak ni cuma satu jelah ,harapan ingin melihat anak2 cemerlang dalam pelajaran,in sha ALLAH,semoga ALLAH memberkati kami sekeluarga.amin
hanya gambar hiasan ahaks!!!!hihihi

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...