ahli cute miut

Thursday, April 1, 2010

bila abg & adik bercerita ttg masa depan & cita2

sambil aku berfarmville kat facebook aku curi2 le dengar anak2 terunaku bersembang...

"abang*-*danish esok kalau abg dah besar macam papa,abang nak keje doter(doktor)...

"adik*-*kenapa bang?

"abang*-*nanti kalau abg jadi dokter...kalau papa ngan mama sakit abg boleh cucuk,kalau dany demam abg boleh bagi ubat...

"adik*-*Ooooooo kalau danish demam pun abg bagi danish ubattt?cucuk danish?

"abang*-*ishhhh masa abg dah besar mcm papa...dah keje dokter,danish belajar kat "U"..hah belajar kat 'US....jauh macam mana abg nak bagi ubat....

"adik*-*jauh macam umah atok pompuan ke abg...?

"abang*-*tak...., jauhhhhhhhhh sangat "US" tu....

"adik*-*tak naklah,danish nak dengan mama..ngan papa..ngan dany..ngan abang...

"abang*-*habis tu nak jadi ape kalau tak nak belajar pandai..."U"...nak jadi kutit(kutip)tin...nanti kalau tak de duit mcm mana nak bagi mama mkn...???pikirlah...pikir!!!dengan nada suara yg tinggi...

"adik*-*iyelah..iyelah...danish sekolah pandaiiii...danish nak keje bawak aloppen(kapal terbang a.k.a pilot)...

"abang*-*ha macam tulah...tapikan danish abang suke kalau keje ustat(ustaz)...boleh ajar danish baca ikraq...boleh blaja semayang(sembahyang)...nanti abg tanya mamalah...

aku yg dari tadi curi2 pasang telinga nie pun cepat2lah kesat airmata yg berderai2...tah le sedih pun ada...seronok pun ada,bila anak2 aku cerita ttg masa depan diaorg,bila besar nak jaga aku...itulah anak2 aku...danial mmg selalu cite ttg cita2 dia...dua tu je yg dia minat buat masa nie...jadi doktor dan ustaz...sejuk perut aku...insyaallah aku akan doakan yg terbaik tuk anak2 aku...siapa yg tak sayang anak dan siapa yg tak nak tengok anak2 berjaya...aku tak kisah ape pun cita2 diorg,aku tak harapkan ape2 balasan,asalkan diaorg menjadi org yg berguna,berjaya...dah yg penting soleh allhamdullilah....amin

2 comments:

  1. danial matang kan dik... aku baca pun rasa nak nangis! tambah tang dia cakap 'pikirlah pikir" aku dpt bygkan muka dia masa tu. danial memang seiras kau... tentu sejuk perut kau!

    ReplyDelete
  2. ye long sejuk perut aku....tapi kadang2 takut gak kalau salah didik...

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...