ahli cute miut

Tuesday, July 26, 2011

rempeyek ke tempeyek???


minggu ni badan rase ringan sikit a.k.a rajin le tu...boring tk buat ape2 surf internet cari resepi..cari punya cari jumpalah resepi rempeyek yg sesetengah org panggil tempeyek...beli bahan dan petang aku terus cube buat...buat pun kira hentam kromo je sbb tak de acuan nak bagi bulat ikut resepi dlm video yg tgk kat youtube hahahaha...ape2 pun rase mmg tak mengecewakan buat satu bancuhan mlm dah habis..anak2 layan termasuk papa dan pak ngahnye hehehehe mai sini kita kongsi resepi...raye boleh buat ye kengkawan=D

Bahan-bahan

150gram Tepung beras
150gram Tepung jagung
1 sudu besar - Dikisar halus
1 sudu besar - Dikisar halus
1 sudu besar - Dikisar halus
4 ulas bawang putih- dikisar
Segenggam udang kering - dikisar
Segenggam ikan bilis - dikisar
1 biji telor
1 kotak kecil santan segera (200ml santan)
Air ikut cair yg diingini.
Garam dan minyak untuk menggoreng
Satu mangkuk kacang tanah yang sudah dibasuh dan dijemur kering

Cara-cara

Campur semua bahan dan campur air dan kacau sehingga sebati,
Jika adunan terlalu pekat tambah air begitu sebaliknya jika cair tambah sikit tepung.
Ambil sesenduk adunan dan letak kacang, lengserkan tepi kuali - goreng dgn api yg perlahan.

1 comment:

  1. ni kalau makan tak sedar habis sebalang dik... hehehe nak2nya makan depan tv

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...