ahli cute miut

Tuesday, July 26, 2011

~kek alunan kasih~


pada hari yg sama masa buat rempeyek aku membaking kek jugak..maklumlah rajinkan...mmg lama dah nak try buat kek alunan kasih ni...so bahan sume ade aku pun try lekan tak la rumit sgt nk buatnye cuma masa nk ayak serbuk koko tu je kena berhati-hati...mai kongsi resepi,resepinye ala2 kek pelangi jer...

Bahan-bahan

5 Biji Telur
2 ½ cwn tepung gandum (ayak sekali dgn baking powder)
2 cwn gula halus (boleh kurangkan..sy guna 1 ½ cwn je)
3 sudu kecil baking powder
½ cwn susu cair
1 sudu kecil esen vanilla (bole guna perasa lain juga)
*Serbuk koko (secukupnya)
*Pewarna ( ikut citarasa masing2..)
1 1/2 cwn planta @ 1 buku buttercup 250gm

Cara-cara

Pukul planta dan gula smpai kembang
Masukan telur satu persatu..pukul lg smpai kembang
Masukan *esen vanilla, susu cair…gaul hingga sebati dan masukan tepung sedikit demi sedikit
Bahagikan dua bahagian..campurkan pewarna pink dan satu bhgn pwrna hijau
Griskan loyang dan tabur sikit tepung..masukan adunan pink..ratakan dlm loyang dan ayak *serbuk koko menutupi lapisan pertama…ayak nipis2 *sediakan tapis teh yg halus..utk ayak serbuk koko.
masukan lapisan kedua..warna hijau..ratakan perlahan2.. (jgn smpai serbuk koko di lapisan pertama td terangkat)…ayak serbuk koko di atas lapisan kedua
Mcm tu lah seterusnya..smpai adunan abis…Bakar lebih kurang 45min..160 Degree ikut oven masing2…

2 comments:

  1. owahhh adik dah wat yer cik luper nk masukkan or dah masuk kat blog cik kek nie hehehe

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...