ahli cute miut

Friday, January 13, 2012

Kes Ponteng sekolah.

entri hari ni dimulakan dengan 1 soalan:

Apakah yang patut anda lakukan sekiranya terlihat sekumpulan pelajar ponteng sekolah dan pelajar itu adalah anak2 jiran2 setaman?

a) menegur"weiiii ponteng tak ajak"...
b) lantaklah kau bukan anak aku.
c) telipon bagitau mak pak dia.
d) ade aku kesahhhhh.

ade jawapan lain tak?selain jawapan di atas....=)


Gejala ponteng sekolah bukan perkara barukan,dah lama benda ni terjadi dari zaman aku dulu dah biasa dengar pasal ponteng2 sekolah ni...terjadi pagi tadi seorang anak jiran aku ponteng sekolah bawak member2 sekali ponteng kat rumah dia,mulanye serba salah juga la tapi bila terkenang balik pesan mak bapak budak tu hubby terus call jiran ni bagitau perihal anaknye yg ponteng sekolah..bukanlah nak jaga atau nk sibuk hal org lainkan...tapi rase keprihatinan tu yg membuatkan aku dan hubby terpaksa bagitau mak bapak budak ni...ponteng sekolah satu hal,merokok pulak tu...bawak kawan2 masuk rumah lepas tu mak pak dia mengadu yg duit dan barang berharga selalu hilang...kesian punya pasallah kami laki bini terpaksa menyibuk..selama ni diamkan je tp lama2 macam mengalakkan pulak nanti semakin rosak budak tukan...dah la anak sorang tu je dialah harapan mak paknye...bila dah call terus mak budak tu balik,ape lg terjahhhh lah...bertempik dia lintang pukang lari kawan2 si anak td...mak dia tanye "kenapa tak sekolah?jawapan si anak "malas"...yg si mak hantar anak smpai pintu gate sekolah...ingatkan kat sekolah jugaklah rupenye anak tgh syok lepak2 kat umah smbil merokok ish6...

semakin membesar anak2 semakin takut aku rase...aku pun ade anak jugak tak tau lg mcm mana nanti harap anak2 kita jadi insan yg terbaik...didikkan yg sempurna dan bimbingan yg baik perlu...kena selalu berkomunikasi ngan anak2 dirumah,semuanye bermula dari didikan yg baikkan...insyaallah akan ku didik anak2 ku dengan cara yg betul insyaallah.

6 comments:

  1. tanya pd mereka....'kecik2 dlu cita2 nk jadi apa?' tak pun tnya mereka 'korank dh pndaikan..nnti mintk tlg ajar anak or adik akak lak'...he

    ReplyDelete
  2. Assalam...
    Saya pernah call pihak sekolah bagitau hal ni dulu.
    Tiap2 hari lepak kat satu tempat ni, esoknya dah tak ada dah..

    ReplyDelete
  3. wsalam
    yelahkan kena ambik tau jugak,sbagai masyarakat prihatinkan hihihi
    takkan kita nak tgk budak2 tu rosakkan...

    ReplyDelete
  4. anda di tag untuk segmen aku dan zodiak http://sharedailydiary.blogspot.com/2012/01/segmen-aku-dan-zodiak.html

    ReplyDelete
  5. antara jwpn laen, kenalpasti sekolah mne n tepon la skola tu. tp leceh sketla.mcm kte ade no tepon semua skola kan? :)

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...