ahli cute miut

Wednesday, February 10, 2010

"papa aku rindu"

saat aku menyusun buku2 lama,aku terlihat sekeping gambar...ya allah sudah begitu lama aku tidak menatap wajah ini,aku RINDU...aku rindu dengan senyuman itu,aku rindukan suaranya,aku rindukan semuanya...ya allah sudah kehendakmu,kau ambil papaku,aku tahu kau menyayanginya,walaupun aku terasa masih belum puas bersamanya...
masih segar rasa tekilanku...saat papa sakit aku tak berkesematan berada disisinya..aku tak sempat melihat saat mata papa masih terbuka...ya allah,terkilannya aku...bila aku tiba di hospital papa dah pun dipindahkan ke wad ICU...sedihnya saat aku melihat sekujur tubuh yg kaku penuh dengan wayar2 yg berselirat...sayu hati aku,doctor meletakkan harapan 50/50...aku tahu walaupun mama menafikan itu... waktu aku berada disisi papa sempat aku berbisik ditelinganya...aku meminta ampun,maaf halalkan segala2nya...aku ucapkan terima kasih kerana menyayangi aku dan membesarkan aku dengan penuh kasih sayang...aku bisikkan yg aku terlalu sayangkan papa,aku memintanya supaya bertahan untuk kami semua...dan aku sempat bisikkan pada papa.. "papa bukaklah mata...nana ada kat sini..nana nak tgk papa bukak mata,senyumlah pada nana...tlonglah papa walaupun hanya untuk kali terakhir nana nak tgk papa bukak mata tgk nana ye papa"....
seluruh keluarga sudah berada di hospital...kami adik2 pun semua menunggu dengan penuh debar..aku lihat sayu wajah mama dan aisyah..aku tahu mama terlalu sedih,tapi dia seakan tahu yg papa akan tinggalkan kami,mama masih mampu mengukir senyuman walaupun hatinya hanya tuhan yg tahu betapa bergunung2 doa mengharapkan papa bangun dan sihat seperti biasa...
setiap 10minit kami adik beradik bergilir2 temankan papa di wad ICU...aku tatap wajah papa dalam2..aku amati wajah itu...papa senyum...wajahnya seakan sudah tiada sakit yg ditanggung,tenang bersahaja....hatiku sedikit rasa lega dan gembira...aku melangkah keluar mendapatkan semua adik beradik ku...cukup 7org semuanya,kakak ada anak2 dan suaminya begitu juga aku ada suami yg sentiasa menemaniku...kami terus bergilir2 hingalah jururawat menegur agar tidak terlalu kerap masuk ke wad...krana takut menganggu pesakit yg lain...kakak dan mama org yg terakhir keluar dari wad...kami bersembang sampai satu masa semua agak kepenatan...mama sudah pun merebahkan dirinya diatas lantai luar kawasan wad...hanya aku yg masih cuba utk melalapkan mata,bila mata aku betul sudah mau terlena aku dikejutkan oleh seorang jururawat meminta sesiapa yg ingin masuk melihat papa...aku segera kejutkan mama dan semua yg ada...kami bergegas masuk ke wad ICU...aku tak tahu apa yg doktor terangkan pada mama dan kakak...yg aku nampak hanya kepala mama menghanguk2...kakak bisikkan sesuatu pada abang joe...abang joe merapatkan bibirnya ketelinga papa...abang joe mengucapkan...khalimah syahadah...aku yg berada betul2 dihujung kaki papa hanya mampu melihat...aku tak terkata apa2...aku tak sempat melihat papa membuka matanya disaat akhir hidupnya,disaat nafasnya akan terhenti,aku betul2 terkilan...tapi aku bersyukur papa tersenyum saat nyawanya diambil,wajahnya berseri2...sampaikan aku tak sedar yg papa sudah pun meninggalkan kami semua... jururawat meminta kami semua keluar... saat itu mama rebah,dan saat itulah baru aku tahu yg papa sudah tinggalkan aku,papa tinggalkan kami semua...hanya tangisan dan airmata yg megalir...aku tak percaya itu yg terjadi...aku dan kakak memapah mama keluar...mama pucat dia bagaikan tak percaya org yg paling disayanginya meninggalkan dia...longlai langkahku mendapatkan suami dan anakku...suamiku menenangkanku...
sampai saat ini aku masih rasa tak percaya papa pergi untuk selama2nya...aku sentiasa rindukan redup mata papa bila memandang aku...ya allah kau cucurilah rahmadmu keatas roh papaku...kau tempatkanlah dia disisi mu ya allah...walaupun dia tidak merasa kesenangan dunia,kau murahkanlah rezekinya disana amin...26hb ini genap 5 tahun papa tinggalkan aku,meninggalkan kami semua..seusia anak keduaku..seminggu selepas papa pergi,aku disahkan mengandung...patah tumbuh,hilang berganti...itu ucapan pertama mama bila aku sampaikan berita gembira itu...aku tahu mama seorang yg tabah...mama..mama masih ada kami anak2mu,kita sama2 berdoa semoga aman papa disana..semoga papa ditempatkan di sisi org2 beriman.

3 comments:

  1. dik, nangis aku baca ni tau... kau ni! huhuhu...

    ReplyDelete
  2. aku sedih long...aku rindu kat bapak aku,aku tak de kawan tempat aku luahkan kesedihan aku..jadi aku taipkan blog yg hanya ko je yg tau...org lain tak tau blog aku nie...ape yg ada kat sini,mcm aku cite kat diri sendiri je...nak ilangkan tension aku...kau tak tau aku long byk sedih dari yg tak sedih...huhuhuhu

    ReplyDelete
  3. dik, jgn le gitu... jgn kata takde kwn, ko citer je kat aku, aku kan kawan ko... aku lak sebab blog aku ramai org baca, so tak boleh nak luahkan pape, laki aku pun baca blog aku...huhuhu... kalau ko ada masalah ko citer je kat aku ni, aku sentiasa sudi nak dgr... jgn simpan kesedihan sorang2... kang luka parah ati kau tu kang...

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...